Opis pracy
Rozwój przemysłu motoryzacyjnego, który rozpoczął się we wczesnych latach wieku XX zaowocował u schyłku tegoż stulecia dostępnością tego rodzaju komunikacji obejmującą niemalże cały świat. Wykorzystanie tego typu możliwości poruszania się znalazło niezliczone zastosowania i przyczyniło się do dynamicznego rozwoju innych dziedzin przemysłu jak również handlu.
Niestety poruszanie się z wykorzystaniem samochodów, które z biegiem czasu stały się nie tylko coraz wygodniejsze, ale również coraz szybsze, wiąże się z ryzykiem uczestnictwa w wypadku drogowym. Statystyki wypadków samochodowych zawierające dane o ilości osób, które straciły życie w wyniku wypadku samochodowego są zatrważające. W Polsce codziennie w takich okolicznościach traci życie więcej niż 5 osób. Skutki wypadków pochłaniają corocznie większą ilość ofiar aniżeli choroby zakaźne. Są one wręcz problemem społecznym.
Analiza przyczyn sytuacji, których następstwem są wypadki samochodowe pozwoliła wysunąć tezę, że oprócz czynników psychofizycznych kierującego pojazdem wpływających na możliwość uczestnictwa w wypadku, ogromne znaczenie ma tutaj zachowanie się podzespołów kierowanego pojazdu.
Pierwsze próby związane z zapewnieniem większego bezpieczeństwa podróżowania podejmowano jeszcze w okresie, kiedy motoryzacja zdobywała popularność i uznanie na świecie. Obejmowały one w początkowych latach prace nad zwiększeniem bezpieczeństwa biernego, związanego ze zmniejszaniem negatywnych skutków wypadków. Dopiero późniejszy rozwój technologii pozwolił na dogłębne badania ukierunkowane na poznanie przyczyn powstawania wypadków samochodowych. Ostatecznie ta wiedza będąca wynikiem wielu lat badań i obserwacji umożliwia opracowanie sposobów zwiększania bezpieczeństwa biernego polegającego na profilaktyce antywypadkowej. Profilaktyka o której mowa ma za zadanie korygować zachowania samochodu (czasem również kierowcy) w celu zmniejszenia ryzyka powstania sytuacji wypadkowej. Największy rozwój technologii zwiększających bezpieczeństwo czynne nastąpił wraz z rozwojem elektroniki.
Celem pracy jest przedstawienie i szczegółowe omówienie metod wpływania na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy samochodami osobowymi, jak również technik stosowanych w celu zmniejszenia skutków powstałych wypadków drogowych.
Praca przedstawia opis stosowanych w samochodach osobowych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego, a przede wszystkim: ABS, ESP, ASR, EBD, BAS, poduszek powietrznych, napinaczy pasów.
Podobne prace
Niezdolność do pracy z powodu choroby
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 96