Europejski nakaz aresztowania

Podstawowe informacje o pracy

Ilość stron: 103
Rodzaj pracy: Magisterska
Identyfikator pracy: 548

Cena za dostęp do pracy: 25 zł (zamów)
Cena zakupu pracy: 299 zł (zamów)
Możliwy jest zakup wybranych rozdziałów.

Opis pracy

Celem pracy jest omówienie zagadnienia Europejskiego Nakazu Aresztowania (ENA). ENA ustanowiony został na mocy decyzji ramowej uchwalonej przez Radę Unii Europejskiej w dniu 13 czerwca 2002 r. Nakaz ten jest jedną z instytucji prawnych, które jeszcze do niedawna składały się na materię zaliczaną do tzw. III Filaru UE. III Filar obejmował współpracę policyjną i sądową w sprawach karnych. Warto podkreślić, że zadania Trzeciego Filaru realizowane były zarówno środkami międzyrządowymi, jak i wspólnotowymi. Dlatego też w pierwszym rozdziale pracy przybliżono zagadnienia związane z III filarem UE, początkami współpracy w sprawach karnych na obszarze Unii Europejskiej, genezą Europejskiego Nakazu Aresztowania i z decyzją ramową w sprawie Europejskiego Nakazu Aresztowania. Warto jednak pamiętać o tym, że podpisany 13 grudnia 2007 roku Traktat z Lizbony, który wszedł w życie 1 grudnia 2009 roku, przekształcił Unię Europejską w jednolitą organizację międzynarodową, co wiązało się m.in. z likwidacją struktury filarowej.

Decyzje ramowe są środkiem służącym harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich. Decyzje ramowe mają charakter bezpośrednio obowiązujący, co oznacza, że stwarzają zobowiązanie dla organów prawotwórczych i administracyjnych państw członkowskich do przekształcenia prawa krajowego tych państw w kierunku wymaganym przez daną decyzję ramową. Z istoty decyzji ramowej wynikają dwie konsekwencje: obowiązek przedstawienia decyzji ramowej parlamentowi narodowemu państwa członkowskiego i obowiązek ustanowienia przez państwa członkowskie ustawodawstwa wewnętrznego realizującego postanowienia decyzji ramowej. Należy jednak pamiętać, że zobowiązanie takie ma charakter słabszy niż podobne zobowiązania wynikające z dyrektyw, ponieważ decyzje ramowe mają rangę współpracy międzyrządowej. Z punktu widzenia prawa międzynarodowego można je kwalifikować jak umowy międzynarodowe zawarte w formie uproszczonej, nie wymagające ratyfikacji - co może stanowić pewną przeszkodę w procesie stanowienia prawa wewnętrznego. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że w polskim systemie prawnym ranga umów w trybie uproszczonym jest nieokreślona, mimo że z zasady pacta sunt servanda (umów należy dotrzymywać) w połączeniu z art. 9 Konstytucji RP z 1997 r. wynika, iż powinny one być traktowane na równi z innymi zobowiązaniami międzynarodowymi .

Drugi rozdział pracy poświęcony został przede wszystkim analizie zagadnienia, czy ENA jest zgodny z przepisami polskiej Konstytucji dotyczącymi ekstradycji. Jak wynika z tego rozdziału, jest to kwestia niezwykle złożona i kontrowersyjna. W poszczególnych punktach tego rozdziału omówiono takie kwestie, jak: ENA jako osłabienie suwerenności państwowej, ENA jako nakaz przekazywania własnych obywateli, problemy konstytucyjne z ENA w innych państwach członkowskich UE.

Dwa następne rozdziały pracy przybliżają już najważniejsze zagadnienia dotyczące konstrukcji ENA w polskim systemie prawnym. W rozdziale trzecim przedstawiono kwestie związane z wydaniem ENA w Polsce. Rozdział ten dotyczy takiej problematyki, jak: podmioty wydające ENA, przesłanki wydania ENA oraz zaskarżalność orzeczenia w przedmiocie wydania ENA. Natomiast w rozdziale czwartym omówiono problematykę wykonania ENA w Polsce – organy orzekające o wykonaniu ENA, przebieg postępowania w przedmiocie wykonania ENA, obligatoryjne i fakultatywne przesłanki odmowy wykonania ENA, kontrola ENA w państwie jego wykonania, zbieg wniosków pochodzących z dwóch lub więcej państw, a także terminy podejmowania decyzji o wykonaniu ENA.

W zakończeniu przedstawione zostały wnioski, sformułowane na podstawie rozważań zawartych w pracy.

Tytuły rozdziałów:
1. Wstęp
2. Geneza i istota ENA
3. Problemy konstytucyjne ENA
4. Wydanie Europejskiego Nakazu Aresztowania
5. Wykonywanie europejskiego nakazu aresztowania
6. Zakończenie
7. Bibliografia

Dostęp do pracy

Dostęp do pracy to możliwość wglądu w kompletną treść pracy za pośrednictwem naszej strony internetowej przez okres 2 tygodni, bez możliwości zapisu, wydruku lub skopiowania treści pracy.

Koszt dostępu do pracy to 25 zł.

Zakup pracy

Możesz kupić tę pracę w całości lub jej wybrane rozdziały. Po dokonaniu zakupu otrzymasz całą pracę lub wybraną część w formacie DOC.

Koszt zakupu pracy to 299 zł.
Możliwy jest zakup wybranych rozdziałów.

Podobne prace

Odpowiedzialność władzy publicznej
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 107

Współpraca przygraniczna oraz regionalna między Polską a Niemcami po 1989r.
Rodzaj pracy: Dyplomowa | Stron: 34

Dostęp do informacji o środowisku
Rodzaj pracy: Magisterska | Stron: 100